Superfoods, hoe zit dat nu?

Superfood

Haal het beeld van een vliegende hamburger met een cape maar al uit je hoofd, want de naam moet natuurlijk niet letterlijk genomen worden!

Al sinds dat we kleine peutertjes waren wordt ons verteld dat het belangrijk is om gezond te eten. ‘Eet elke dag 2 à 3 stuks fruit, en zorg er altijd voor dat minstens de helft van je bord groen is!’ Levenslang doen we ons best om dit op te volgen.. Maar wat als het blijkt dat dit nog steeds niet volstaat? Wat als ik je vertel dat er in de groentjes en het fruit dat we nu gebruiken nog essentiële voedingsstoffen mankeren? Wie komt ons dan redden? “Superfood”!

Wat is dit dan juist?

Eigenlijk gaat het hier over natuurlijke producten, die meer essentiële voedingsstoffen bevatten dan ‘normale’ voedingsmiddelen. Voorbeelden van deze essentiële voedingsstoffen zijn proteïnen, mineralen, vitaminen, enzymen, anti-oxidanten, polysachariden, essentiële vetzuren en aminozuren. Terwijl gekende voedingsmiddelen gemiddeld 2 essentiële eigenschappen hebben, beschikt superfood er over meer dan 12. Hiernaast zijn ze ook helemaal vrij van pesticiden, chemicaliën en (groei)hormonen.

Omdat deze voedingsstoffen amper nog te vinden zijn in de “normale” voedingsmiddelen, hebben we allemaal een tekort ontwikkeld. Vandaar dat het zeker niet slecht is dat superfood met een mantel komt aangevlogen!

Hoe stimuleert dit de gezondheid dan?

Het belangrijkste dat gebeurt is dus eigenlijk het rechtzetten van dat tekort. Je gaat dit natuurlijk niet na éénmalig gebruik merken. Het routinematig verwerken van deze middelen in je voedingspatroon zal meerdere voordelen op lange termijn met zich mee brengen:

 

  • Verbetering van je immuunsysteem
  • Snellere calorieverbranding
  • Verjonging van je huid
  • Beter concentratievermogen
  • Beter seksleven
  • Een algemene verbetering van je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Enkele voorbeeldevan “superfood”

  • Chiazaad
  • Lijnzaad
  • Gojibessen

Dit zijn slechts de drie bekendste voorbeelden. Hiernaast worden er nog producten onder de groeperingsnaam verkocht, zoals: cacaobonen, hennepzaad, bijenpollen, tarwegras, kokosvet, zeewier en algenextracten.

Deze producten kan je in talloze natuurwinkels kopen, en kan je ook heel simpel verwerken in je voedingspatroon.

Superfood moet natuurlijk niet gezien worden als enige steunpilaar van je gezondheid. Als je bijvoorbeeld enkel chiazaad eet, ga je hier niet al je essentiële voedingsstoffen uit halen. De key is nog steeds gevarieerd eten. Je dient dit fenomeen enkel te bekijken als een soort supplement in je voeding. Blijf zo veel mogelijk normale voedingsmiddelen eten, en voeg hier gewoonweg wat superfood bij toe!

 

Hoe raden wij aan ze te gebruiken?

Bij het gebruik is het eigenlijk belangrijk dat je ze in hun oorspronkelijke, rauwe staat behoudt. Door het gebruik van (warme) bewerkingen, gaan er veel voedingsstoffen verloren. Zo verliezen ze hun helende krachten dus ook!

Het gebruik van deze producten is eigenlijk heel simpel. Omdat het producten zijn die je beter rauw consumeert, is het ook heel gemakkelijk om ze in je voedingspatroon te verwikkelen. Ze hebben meestal ook een smaak die gemakkelijk compatibel is met andere, gekende gerechten zoals fruitshakes en salades.

Probeer dit eens uit!

Heb je zin in een zelfgemaakte smoothie? Voeg bij je lievelingsstukken fruit gewoonweg een gewenste hoeveelheid chiazaad, lijnzaad en goji bessen toe. Doe er nog wat melk bij om het wat smeuïger te maken, en geniet van de extra smaken en gezondheid.

Ook ideaal te gebruiken als ontbijt, mits wat toevoeging van havervlokken. Bij vervanging van boterhammetjes, ga je jezelf na enkele weken veel levendiger voelen!

Zeg dat RestaurantBelgië het gezegd heeft!

Comments

Add a comment

mood_bad
  • No comments yet.
  • chat
    Add a comment
    keyboard_arrow_up