Online marketing is heel belangrijk voor restaurants. Hiermee kunnen ze veel klanten winnen. Het wordt steeds belangrijker om online vindbaar te zijn. Op het internet zijn enorm veel potentiële klanten te vinden. Ook moet je steeds jouw restaurant kunnen onderscheiden van anderen. Hier zijn enkele tips om dit te doen.
Instagram is de place to be als het gaat om stories. Stories zijn ook de beste manier om je klanten eens een kijkje achter de schermen te geven. Je moet je onderscheiden van anderen, en door creatief om te gaan met stories kan dit! Het geeft de klant een vertrouwd gevoel als jij als restaurant wil meedelen aan je klanten wat er achter de schermen/in de keuken gebeurt. Dit is een geheim voor vele restaurants wat klanten achterdochtig maakt. Door dus eens een filmpje te maken van hoe het bij jou in de keuken er aan toe gaat, kunnen klanten meekijken. Ze zullen jouw restaurant beter vertrouwen. Dit kan een doorslaggevend element zijn bij het kiezen tussen jouw restaurant of een ander restaurant.
Er zijn vele platformen waar mensen op gaan kijken om restaurants te zoeken zoals restaurantsbelgie.be . Zorg dat je hier op te vinden bent! Veel mensen bezoeken zo’n websites en maken vanaf daar reserveringen om bij hun restaurant naar keuze te eten. Als jouw restaurant hier niet tussen staat, zullen ze jouw restaurant dus niet te zien krijgen en gaan ze reserveren bij je concurrent.
Een actief profiel hebben wil zeggen dat je jouw restaurant vindbaar maakt op zo’n platform met alle recentste gegevens die je hebt. Zo moet zeker je telefoonnummer en je website te vinden zijn op zo’n platform. Als klanten zoeken naar een restaurant in jouw buurt zullen ze dan ook op jouw restaurant uitkomen. Ze kunnen meteen je telefoonnummer vinden wat hen uitnodigt om te bellen voor een reservering. Als jouw concurrentie hier niet op staan dan zullen de klanten jouw restaurant meteen terugvinden en dus bij jou reserveren.
Mensen Googelen vaak naar restaurants in de buurt. Google sorteert dan enkele restaurants die in de buurt van de potentiële klant gesitueerd zijn. Google en Apple maps zijn voorbeelden waarbij mensen zoeken naar iets in hun buurt. Als jij niet geregistreerd bent bij Google of Apple maps, zal jouw restaurant dus ook niet tevoorschijn komen.
Door gesegmenteerde reclamecampagnes of ads te maken, kunnen mensen sneller kennis maken met jouw restaurant. Ook zal jouw gastronomisch aanbod directer verkopen.
Op social media heeft ieder sociaal netwerk zijn eigen manier van adverteren. Afhankelijk van welk restaurant je hebt en wie je doelpubliek is, moet je een kanaal kiezen. Het ene werkt beter dan het andere naargelang je type restaurant.