Site logo

Facebook marketing tips voor restaurants

Iedereen moet eten. Facebook heeft bijna 2 miljard gebruikers. Dat betekent dat Facebook een geweldig platform is voor restaurants. Simpel.

Als jouw restaurant nog niet op Facebook zit, dan laat het heel wat potentieel onbenut. Dan is het tijd om de sprong te nemen en ermee aan de slag te gaan. 

Als jullie al wel op Facebook zitten, moet je jezelf de vraag stellen of jullie de kracht van Facebook optimaal en ten volle benutten. 

In dit artikel willen we jullie graag negen geweldige marketing ideeën meegeven die je kan gebruiken op Facebook om op die manier dit gigantische platform te gebruiken om jullie klantenbestand te vergroten.

Laat ons eerst eens kijken hoe je Facebook gebruikt als een bedrijf:

Facebook Marketing voor dummies

Social media is een geweldige manier voor restaurants om meer interactie en engagement te krijgen met hun (potentiële) klanten. Via Facebook kan je, mits de juiste strategie, de loyaliteit van je klanten enorm verhogen. Ze zullen dus vaker opnieuw voor jullie restaurant kiezen als jullie aanwezigheid op Facebook geoptimaliseerd is. Jouw restaurant blijft top-of-mind en bovendien ga je een echte band bouwen met je klanten. Het is dus wel degelijk meer dan alleen kortingen en speciale deals aan te bieden als promotie. Als je echt wil gebruik maken van de kracht van Facebook, dan is je strategie gebaseerd op het bouwen van klantenrelaties, loyaliteit en service.

Allereerst moet denken zoals je klant. Stel je voor dat jij jullie Facebook pagina bezoekt. Wat zou je willen weten? Wat zou je willen vragen en waar geef jij echt om?

Bedenk jezelf daarna hoe jullie klanten er uit zien. Welke verschillende types zijn er? Hoe oud zijn ze? Wat zijn hun interesses?

Als je hierover gaat nadenken, gaat het makkelijker zijn om marketing te voeren richting jullie klanten.

Daarna moet je nadenken over jullie image. Jullie toon. Willen jullie een rustige brasserie om de hoek uitstralen waar iedereen welkom is? Zijn jullie een poepchic restaurant voor personen met een iets hoger budget? Vind jullie niche, denk er over na. Denk aan welke toon jullie willen gebruiken op Facebook: speels, serieus of een combinatie?

Ten laatste: vergeet niet dat Facebook een sociaal platform is en dat je de sociale atmosfeer op Facebook in jullie voordeel kan gebruiken. Deel zaken waarin jullie klanten interesse hebben, zorg voor content dat voor engagement zorgt zodat jullie klanten dit gaan liken en sharen, zonder dat je dat vraagt.

Foto’s waarvan het water in de mond komt, tips en tricks,.. de mogelijkheden zijn eindeloos.

Nu je een beetje extra begrijpt over hoe je te werk kan gaan op Facebook, geven we jullie graag enkele concrete tips en methodes mee waarmee je meteen aan de slag kan:

1. Bied iets waardevols gratis aan

Social media gebruikers zijn altijd geïnteresseerd in dingen met waarde. In de restaurantsfeer denken we dan bijvoorbeeld aan kooktips of recepten.

Je kan aan jullie klanten tonen dat ze belangrijk voor jullie zijn en dat ze deel uitmaken van een exclusieve club of community van personen die (vaste) klant zijn bij jullie, door bijvoorbeeld de recepten van de vorige suggestiekaart te delen met hun.

Je kan hier heel creatief mee omspringen en bijvoorbeeld een keer per week vrijmaken om op een vast tijdstip een recept te delen met jullie community, de klanten.

Wanneer je dingen zoals dit deelt, zorg je voor content die voor engagement zorgt. Tegelijkertijd geef je ook iets van waarde aan je klanten en op die manier voelt het voor hun ook aan dat niet alles wat ze bij jullie kunnen krijgen, meteen een bepaalde kostprijs heeft.

2. Zet een klant in de spotlight

Dit is een geweldige manier om engagement aan te wakkeren. Je kan het zelfs bijna een growth hack noemen. Kies een fan per week en zet hem of haar in de spotlight op jullie Facebook pagina.

Op deze manier krijgen ook hun familie of vrienden dit te zien en komt er een heleboel interactie. Bovendien draagt dit allemaal bij tot het imago van jullie restaurant en het vertrouwen dat jullie potentiële klanten in jullie hebben.

Afhankelijk van de grootte van jullie restaurant kan je er nog iets aan vastkoppelen. Een bezoekje aan de keuken? Een gratis etentje voor twee? Een gratis apperitiefje bij hun volgende bezoek?

Facebook marketing zoals dit, zal er zeker voor zorgen dat het engagement van jullie klanten de lucht in gaat.

3. Stel vragen

Vragen stellen op Facebook is een geweldige marketing tool omdat deze posts er vaak voor zorgen dat er een sneeuwbaleffect aan conversatie op volgt. Van nature uit willen mensen graag vragen beantwoorden en dit is één van de betere manieren om mensen te laten antwoorden op jullie posts.

Op deze manier laat je ook blijken dat je effectief waarde hecht aan hun mening en vervolgens draagt dat op zijn beurt weer bij tot een groter vertrouwensgevoel tegenover jullie restaurant.

  • Hoe vaak ga je op restaurant?
  • Wat is jullie favoriete hoofdgerecht bij ons?
  • Hoe vaak nemen jullie een dessertje? En welk dessert geniet jullie voorkeur?

4. Deel interessante feiten

Bijvoorbeeld, je bent een hippe breakfast bar in Antwerpen en jullie specialiseren zich in verschillende omeletgerechten. Dan kan je bijvoorbeeld vragen aan je klanten hoeveel kippen je nodig hebt om alle eieren te leggen die jullie gebruiken op een jaar tijd. Op die manier stel je niet alleen een vraag en toon je interesse in wat zij raden, bovendien kan je achteraf ook een leuk weetje meegeven.

Wil je heel creatief zijn kan je natuurlijk altijd een GoPro camera bevestigen op de koksmuts van je chef-kok en een hele dag filmen vanuit zijn oogpunt.

5. Hou een receptenwedstrijd

Vraag aan jullie klanten om recepten in te sturen en nodig hun uit om vervolgens ook de foto’s van de desbetreffende recepten naar jullie Facebook pagina te sturen.

Vervolgens kan je aanbieden om enkele van die recepten een kans te geven op de suggestiemenu tijdens het aankomende weekend. See where this is going?

6. Laat zien dat je van je community houdt

Toon aan dat je met lokale grondstoffen werkt. De groenten komen van de plaatselijke landbouwer, jullie homemade ice-tea is gemaakt op basis van het recept van de bomma, enzovoort. Je kan het zo gek niet bedenken. Wees menselijk en creatief!

7. Hou een speciaal event

Hou op een dag dat normaal een sluitingsdag is, een brunch of event exclusief voor de mensen die jullie Facebook pagina volgen. Maak er een fijne (voor)middag van door eten, drinken en nieuwigheden op het menu aan te bieden.

8. Zet een plaatselijke organisatie in de kijker

Denk erover om een bedrijf of school uit de buurt een keertje uit te lichten op jullie Facebook pagina. Beschrijf waarom jullie hun kiezen en wat je leuk vind aan hun.

Je kan zelfs een speciale korting bieden aan leerlingen of werknemers van deze organisaties die ze kunnen gebruiken op een bepaalde dag.

9. Toon je werknemers en werkvloer

Social media gebruikers zijn echte voyeurs. Er is niets interessanter dan van alles op de hoogte te zijn en te weten hoe het reilen en zeilen bij iets of iemand verloopt. Als je jouw klanten via foto’s of video toelaat tot de behind the scenes van jullie restaurant, voelen ze zich speciaal en geapprecieerd.

Samenvatting

We hebben hiermee enkele leuke marketing ideetjes met jullie gedeeld. Jullie hebben hierdoor geleerd dat content die interessant is en voor engagement zorgt, meer gedeeld worden en voor meer zichtbaarheid zorgen.

Waar we kort mee willen afsluiten is met te zeggen dat het zeer belangrijk is dat er consistentie en regelmaat in jullie Facebook marketing zit. Slechts enkele keren per maand posten gaat weinig resultaat hebben.  Probeer op z’n minst te denken aan een post per dag.

Zorg er ook voor dat je constant aanwezig bent op jullie Facebook pagina. Als er vragen gesteld worden, moeten die zo snel mogelijk beantwoord worden. Een niet-beantwoorde klant is een ontevreden klant.

Regelmaat en interactie zijn twee belangrijke peilers. Uiteraard kost dit tijd en heeft niet elke restauranthouder hier de nodige vrije momenten voor, laat staan de nodige expertise en onuitputtelijke inspiratie of creativiteit.
Willen jullie hier toch graag mee aan de slag en zijn jullie benieuwd hoe het RestaurantBelgië.be team jullie hierin kan bijstaan, dan kan u ons altijd een e-mailtje sturen om samen de mogelijkheden te bekijken.

Facebook wordt elke dag belangrijker en belangrijker. Het is dus maar best dat je de trein niet mist.

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment