Site logo

9 online marketing tips voor restaurants

Op Instagram alleen al zijn er meer dan 200 miljoen posts met de hashtag #food, 20 miljoen met de hashtag #drinks, meer dan 50 miljoen gebruikers noemen zichzelf een #foodie en bovendien nemen deze cijfers elke dag exponentieel toe.

Een derde van alle klanten doet voor hun bezoek beroep op het internet, zo’n 80% van alle personen die een restaurant voor de eerste keer bezoeken hebben dit via het internet gevonden en bijna 90% van de personen die op zoek zijn naar een eetgelegenheid, zullen diezelfde dag nog overgaan tot een bezoek of een reservatie.
Op restaurant gaan is één van de meest gedeelde activiteiten op sociale media en meer dan ooit tevoren gaan mensen op zoek naar meningen, reviews en ratings alvorens ze reserveren of bestellen. Kortom, online aanwezig zijn is onmisbaar in 2017.
Wij geven je alvast graag enkele tips mee over hoe ook jij er voor kan zorgen dat je via internet extra klanten binnenkrijgt.

1. Google: wie zoekt, die vindt (jouw restaurant)

9 online marketing tips voor restaurants

Jouw klanten zoeken naar een restaurant via een zoekmachine, en de kans dat ze dit met Google doen is zeer reëel. Om zichtbaar te zijn op Google, zal je op verschillende vlakken moeten optimaliseren. Enerzijds via SEO (Search Engine Optimization) en anderzijds door op Google je rechtstreeks zichtbare informatie te vergroten met bijvoorbeeld Google My Business.

SEO is een verzamelnaam voor alle acties die je onderneemt om hoog te scoren tussen de zoekresultaten. In 2016 werden van alle zoekresultaten die tevoorschijn kwamen maar liefst 33% op het eerste zoekresultaat geklikt. In meer dan 90% van de gevallen was het zoekresultaat waar de persoon op besloot te klikken, steeds te vinden op de eerste pagina van Google. We kunnen hieruit besluiten dat de cijfers voor zich spreken en dat een positie op de eerste pagina van Google een must is als je actief nieuwe klanten wil krijgen via het wereldwijde web.

Onderzoek welke keywords en -phrases jouw (toekomstige) klanten gebruiken en speel hier op in via je website. Zorg ervoor dat andere websites linken naar jouw website en maak hem bovendien mobile-friendly.

Voor optimalisatie van je website, om op die manier steeds weer tussen de hoogste zoekresultaten te staan, raadpleeg je best een expert in zoekmachineoptimalisatie. Dit is essentieel in jouw online marketingstrategie.

Jouw restaurant toevoegen aan Google My Business kan je echter zelf doen en is makkelijk en gratis. Wanneer klanten jouw restaurant opzoeken op Google, krijgen ze meteen o.a. de openingstijden, adres en telefoonnummer te zien. Ook is dit een prima tool om extra foto’s aan je klanten te tonen, zodat zij meteen weten wat ze kunnen verwachten. Bovendien heeft deze gratis optie binnen Google ook een review- en ratingsysteem.

2. Ga slim om met smartphones

Ongeveer 80% van de personen die over internet beschikken, gebruiken ook een smartphone. Maar liefst 87% daarvan geeft toe nooit zonder zijn toestel het huis te verlaten. Wereldwijd zijn er zo’n 2 miljard smartphone gebruikers. Kortom: de smartphone is niet meer weg te denken.

Mensen die op zoek zijn naar een restaurant, hebben vaak al het huis verlaten en gaan on-the-spot op zoek naar een plekje om te eten. Om hier opgemerkt te worden, kan je maar beter klaar zijn voor mobiele bezoekers. Maak je website responsive voor mobile users en zorg ervoor dat er zoveel mogelijk up-to-date info (o.a. menu, tijdelijke suggesties, openingsuren, adres) vlot te bekijken zijn via de smartphone.

9 online marketing tips voor restaurants

3. Optimaliseer je social media accounts

Be there where your customers are searching. Simpel! Bijna niemand onder ons kan Facebook nog wegdenken. Om maar te zwijgen over hoe vaak een Instagram foto gelinkt is aan eten.

Aanwezig zijn op social media zorgt ervoor dat je visibiliteit creëert. Des te meer mensen die van jouw restaurant en gerechten af weten, des te groter is de kans dat er iemand van hun een tafeltje reserveert.

Bovendien zijn sociale media ook de manier om een band te bouwen met je toekomstige klanten, onweerstaanbare #foodie foto’s te verspreiden, bereikbaar te zijn voor vragen en eventueel via Facebook Ads aan heel specifieke, gerichte  marketing te doen.

Geen interesse in Facebook Ads? Dan kan je uiteraard nog steeds lekker oldschool een wedstrijd online zetten en aan je fans vragen om drie van hun vrienden te taggen om kans te maken op een gratis etentje voor 4.

Maar kortweg: maak een Facebook pagina aan, zorg voor leuke content, zet je menu online en socialize! Zorg daarna voor een Instagram account, bedenk een leuke eigen hashtag, ga op zoek naar de bezoekers van nabije of gelijkaardige restaurants en engage.

9 online marketing tips voor restaurants

4. …en verken apps als Foursquare en Yelp!

Steeds vaker gaan mensen op zoek naar de mening van anderen vooraleer ze overgaan tot een keuze, voor restaurantbezoekers is dit niet anders. Vaak maken zij gebruik van platformen zoals bijvoorbeeld Foursquare, Swarm, Yelp, TripAdvisor en deze website. Dit zijn apps waar jouw klanten op zoek gaan naar de nieuwste, hippe koffiebar in Gent, de meest trendy hotspot om te lunchen in Leuven, of het meest verfijnde haute cuisine restaurant in de buurt van het Zuid in Antwerpen.

Ook via deze weg is het simpelweg een kwestie van “be there where your customers are searching”. Je wil er voor zorgen dat je tussen de lijst van restaurants staat die in de buurt zijn van waar jouw potentiële klanten zich bevinden. Je wilt uiteraard ook reviews en ratings van tevreden bezoekers in de hand werken. Met je zaak aanwezig zijn op deze platformen zorgt ervoor dat je tevreden klanten, naast de scores die ze kunnen geven op je Facebook page en Google My Business profiel, van zich kunnen laten horen. Zo zorgen deze er voor dat nieuwe bezoekers sneller kiezen voor een tafeltje in jouw etablissement.

Als je het zelf nog een stapje verder wil nemen, kan je bijvoorbeeld ook bepaalde voordelen linken aan hun check-in of rating van jouw zaak. Een gratis aperitiefje om in te checken op Facebook? Yes please!

Bij voorkeur zorg je dan wel voor gratis WiFi, die toegankelijk wordt als je klant zijn e-mailadres achter laat. Bouw maar aan die e-maildatabase.

5. Engagement: wordt één met je klanten

Wil jij een restaurant zijn dat eruit springt? Kies er dan voor om de dialoog met (potentiële) klanten op te zoeken en niet zomaar een bedrijs te zijn.

Kies voor storytelling, vertel een verhaal waarover het bij jullie om draait, neem de klanten mee behind-the-scene en zorg voor leuke content waarin je toont (eventueel via Facebook Live) hoe bepaalde gerechten bij jullie gemaakt worden, schrijf blogs over waar jullie je producten halen of maak een sfeerfilmpje rond jullie laatste kerstmenu. Maak jullie verhaal hun verhaal.

Zorg ervoor dat je bereikbaar bent via verschillende sociale media. Maar liefst 70% van je klanten verwachten engagement. Jammer genoeg blijven er de dag van vandaag nog zeven van de acht berichten die klanten sturen, onbeantwoord. Wees er altijd wanneer er vragen zijn, zowel on- als offline. Een geholpen klant is een tevreden klant en deze keert terug.

Zijn er geen vragen? Stel dan zelf vragen en zoek de dialoog op!

6. Online reserveren: win-win

We zullen het niet meteen een hack noemen, maar het is toch een methode die ondergewaardeerd wordt: online reserveren zoals met TableBooker.

Persoonlijk langskomen of zelfs bellen is voor veel mensen tijdrovend of ongemakkelijk. Als jij hun toelaat om altijd en overal te reserveren vanop hun computer of smartphone, dan is dat voor jullie beide een echte win-win! Voor jouw klanten is het lekker makkelijk en jij hebt een geautomatiseerd reservatiesysteem. Dit geeft je ook ineens een heleboel namen en e-mailadressen van klanten die je op hun beurt kan gebruiken voor jouw e-mailmarketing strategie.

7. Nodig influencers en bloggers uit

Op social media en blogs zijn er verschillende mensen die echte experts zijn in het verkennen van lokale hotspots, trendy venues en de plaatselijke smulplekjes. Bovendien hebben deze personen vaak een groot aantal volgers en een ruim netwerk.

Influencer marketing is gebaseerd op het feit dat mensen in het algemeen graag hetzelfde consumeren wat deze influencers gebruiken, bezoeken of dragen.

Veel van deze influencers slaan geen gratis maaltijd met vrienden af. Wat je dus kan doen is, bij het lanceren van een nieuw gerecht of tijdens de opstart van je zaak: nodig enkele influencers uit en vraag hun om hun aanwezigheid te verkondigen op bijvoorbeeld Facebook en Instagram via live video (Facebook Live en Instagram Stories) en enkele foto’s met geo-tag en jullie gepersonaliseerde hashtag.

Op deze manier wordt jouw restaurant in de kijker gezet voor een hele hoop followers die vaak interesse hebben in leuke plekjes om te ontdekken. Bijna perfect gerichte en persoonlijke marketing! Wees creatief.
9 online marketing tips voor restaurants

8. Als zij jou niet bezoeken, bezoek jij hen

Soms willen mensen gewoon lekker thuis blijven en iets bestellen. Jammer genoeg zijn de echt voedzame opties gelimiteerd. Gelukkig bestaan er sinds kort initiatieven zoals bijvoorbeeld Deliveroo.

Op deze manier kan je als restaurant er voor zorgen dat jouw locals ook van thuis uit kunnen genieten van take-away opties die niet automatisch fast food zijn. Je creëert voor hun een meerwaarde en op die manier spreek je ook een breder publiek aan.

Dus denk outside of the box en doe er alles aan om zoveel mogelijk nieuwe klanten te proberen te bereiken via talrijke diverse manieren. Je kan het zo gek niet bedenken, wie weet sta je volgende zomer ergens in een food truck!9 online marketing tips voor restaurants

9. You’ve got mail

Via je website, social media platformen en online reserveringssysteem heb je nu een heleboel e-mailadressen  bij elkaar gesprokkeld waarmee je verschillende richtingen uit kan.

Je kan klanten na hun bezoek een bedankmailtje sturen, de maandelijkse suggestiemenu doorsturen en zelfs tevredenheidsenquêtes opsturen om zo bepaalde punten te verbeteren. De mogelijkheden zijn dus eindeloos.

De relatie met je bezoekers hoeft namelijk niet te stoppen op het moment dat deze je zaak verlaten. Integendeel.

Dit waren onze 9 tips om met jouw restaurant online aan de slag te gaan. Hopelijk kunnen jullie ermee aan de slag en boeken jullie mooie resultaten.

Steff Peeters – Online Marketeer

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment