Site logo

Hoe je barverkopen een boost geven?

Hoe je barverkopen een boost geven? Hier alweer een aantal nuttige tips.

Boost je bar

De bar is een onmisbaar element in je zaak, en hiernaast wordt het constant onderschat. In veel zaken is de toog enkel een plek waar mensen wachten tot hun tafel beschikbaar is. De waarheid is eigenlijk dat de bar een magische plek kan zijn, en dus ook heel winstgevend. Uiteraard mits enkele correcte maatregelen, kan jij ervoor zorgen je bar ook een goudmijntje wordt. Hier zijn enkele tips die wij je kunnen meegeven!

Raad het juiste drankje aan

Niemand houdt van een agressieve verkoper, en toch zien we het overal gebeuren. Deur aan deur, in winkels, in restaurants (garçons zijn immers ook verkopers)… Het telkens ‘in de strot rammen’ van je duurste producten bij de klant zorgt voor wantrouwen, en dit speelt zeker in je nadeel op langere termijn.

Omdat dit nog zo veel gebeurt, is het zeker geen slecht idee dat jij jezelf hier in probeert te differentiëren. Mensen appreciëren het enorm als ze het gevoel hebben dat jij meteen al wist wat zij goed gingen vinden. Stel eerst bijvoorbeeld 2 doelgerichte vragen, zodat jij een behoefte hebt achterhaald. Verkoop het niet, raad het aan. Zo voelen mensen zich niet geforceerd, en als dit dan een succesvol alternatief was stimuleert dit de “word of mouth” en gaat je klantenbasis zeker stijgen.

Een voorbeeld van een restaurant dat perfect weet welk drankje bij welk gerecht hoort, is restaurant De Notenkraker. Alle informatie over dit goede restaurant in Antwerpen Berchem kan je terugvinden op de site van restaurantbelgie.

Introduceer speciale dranken

Veel restaurants houden zich constant bezig met creativiteit omtrent de menu’s en gangen. Waarom zou je dranken hieruit weglaten? Inventief omgaan met de samenstelling van enerzijds je dranken, en anderzijds van je drankenkaart zal de verkoop zeker stimuleren. Zo kan je doorgaans bijvoorbeeld seizoensgebonden dranken serveren, en die ook mooi aankaarten samen met een bijpassend gerecht op de menukaart. Hier kan je natuurlijk zelf nog veel creatiever mee omgaan!

Maak efficiënt gebruik van je sociale media

Dankzij de tegenwoordige technologische evoluties hebben we nu de sociale media. Hiermee kunnen we eigenlijk zonder al te veel moeite producten promoten, op een hele effectieve manier. Zo worden klanten onbewust eigenlijk gelokt naar je zaak. Mensen zoeken immers veel meer naar nieuwe dranken dan dat je zou denken. Degenen die hier niet uitdrukkelijk naar op zoek zijn kan je hier dus ook een duwtje in de rug mee geven. Dit hoeft helemaal niet complex te zijn, zelfs een mooie foto van je gepresenteerd drankje kan al wonderen doen. Je kan hier natuurlijk wel dieper op ingaan, zoals bijvoorbeeld met bepaalde promo-acties en spelletjes bij de introductie.

Een goed voorbeeld van een restaurant dat efficiënt gebruik maakt van sociale media, is Restaurant Jaro. Neem zeker eens een kijkje op de site van restaurantbelgie.

Kijk eens bij de concurrentie

Zoals ik daarnet zei, moet je jezelf altijd trachten te differentiëren van waardige concurrentie. Er zijn tegenwoordig talloze etablissementen in elke omgeving. Om deze reden moeten klanten duidelijk inzien hoe jij boven deze massa uitsteekt. Dit klinkt misschien heel oppervlakkig en simpel.. Maar hoeveel zaken kan jij nu bedenken die eigenlijk praktisch net hetzelfde aanbod bieden? Be the one and only! Ga eens in verschillende zaken in de buurt aan de bar hangen, bekijk het assortiment en zoek aan de hand hiervan enkele originele concepten.

Simpel is niet altijd negatief

Integendeel, mensen houden zelfs van klassiekers! Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat je hier ook niet creatief mee kan omgaan. De basisformule voor een smakelijk drankje is dat het er goed moet uitzien, en dat het goed moet proeven. Experimenteer eens met wat verschillende “looks & flavours”, en vraag gerust feedback van je cliënteel. Klanten vinden het altijd leuk als ze het gevoel hebben dat ze een bijdrage leveren aan het aanbod van je zaak. Dit stimuleert de “word of mouth” alweer!

Comments

  • No comments yet.
  • Add a comment