Instagram tips voor restaurants

Eten neemt een enorm grote plek in mensen hun leven in. Lekker eten, je favoriete restaurants bezoeken en de hipste plekjes om met je vrienden naartoe te gaan staan hoog gerangschikt in de zaken waar mensen zich dagelijks mee bezighouden.

Sinds kort willen mensen steeds vaker met hun vrienden delen waar ze komen en wat ze eten of drinken. Ze willen zien wat anderen eten en op basis daarvan beslissen waar zij de volgende keer langsgaan.

Als restauranthouder kan je je klanten aansporen om foto’s te maken van het decor, hun dessert, hun wijnglas, etc. Dit zijn allemaal vormen van visibiliteit en dus gratis reclame.

5 Instagram tips voor restaurants

Restaurants kunnen starten met het maken van hun eigen Instagram account en het posten van foto’s van hun eten, keuken, decor en personeel. Enkele andere creatieve ideetjes zijn bijvoorbeeld het posten van de lokale boerderij waar je je producten haalt, feestjes en charity events.

1. Stel je suggesties en aperitief drankjes voor

Instagram is een ideaal platform om snel nieuwe dingen voor te stellen. Zorg ervoor dat je nieuwe gerecht van de suggestiekaart perfect op een mooi bord ligt, neem een foto en share. Mensen die jouw restaurant volgen op Instagram gaan op deze manier aangespoord worden om sneller iets te nemen dat ze al eens hebben zien voorbij komen.

2. Maak foto’s die eruit springen

Gebruik een DSLR camera of een camera van bv. de nieuwste iPhone om de beste kwaliteit foto’s te bekomen. Des te beter je foto’s er uit zien, des te meer je klanten zien dat jullie restaurant focust op kwaliteit en presentatie.

3. Spoor je bezoekers aan

Je kan je bezoekers altijd aansporen om hun maaltijd te fotograferen en te delen met hun hele netwerk. Zowel Instagram als bijvoorbeeld Facebook zijn hier niet meer weg te denken. Des te meer personen inchecken bij jouw restaurant en vervolgens foto’s plaatsen, des te meer zichtbaarheid heb je.

De beste foto’s kunnen bijvoorbeeld een gratis etentje of een kortingsbon winnen. Beloon mensen voor hun creativiteit en zorg ervoor dat ze een minuutje langer bezig zijn met het maken van hun foto of collage.

4. Vertel het hele verhaal

Een nieuwe sous-chef? Een nieuw gericht? De opening van het terras of de aankondiging van de jaarlijkse walking dinner avond? Neem het allemaal mee op Instagram. Des te meer je post, des te vaker je post en des te completer jullie verhaal, des te meer zullen jullie klanten zich verbonden voelen. Een verbonden klant is een klant die sneller terugkeert om iets nieuws te komen bekijken.

5. Repost de beste foto’s van klanten

Klanten vinden het altijd geweldig als hun foto’s gebruikt worden door een merk of een bedrijf. Dit zorgt ervoor dat ze zich belangrijk voelen. Heb je dus enkele foto’s zien voorbij komen met de hashtag van jullie restaurant, deel deze dan met de rest van jullie klanten. Ook op deze manier bouw je een band met je klanten online

Met deze 5 simpele tips, kan elk restaurant aan de slag. Het internet en de smartphone wordt nog steeds elke dag belangrijker. Het is dus onmisbaar om als restaurant aanwezig te zijn op dit soort platformen. Het is een makkelijke manier om enerzijds meer zichtbaarheid te krijgen en anderzijds een relatie te bouwen met je (potentiële) klanten. Maak die account aan, en experimenteer!

Comments

mood_bad
  • No comments yet.
  • chat
    Add a comment