Ik hoor het je al denken.. Waarom zouden gerechten in godsnaam fotogeniek moeten zijn?
Wel.. Open Instagram maar, en scroll ook maar eens door je Facebook wall. Met de smartphone waarvan de camera steeds blijft verbeteren, worden foto’s ook gemakkelijker en meer getrokken. Dit uit zich in talloze situaties, en dus ook in het restaurant gebeuren. Tegenwoordig als men de garçon ziet aankomen met de bestelling, kan het mobieltje niet snel genoeg de broekzak uit. Nog even snel een klikje, de foto op sociale media zetten, en dan kan er gegeten worden. Wat we hier eigenlijk zien is dat een basisbehoefte (eten) even opzij wordt geschoven door een luxe behoefte. Dit is interessant. Zo kan je als restaurateur weten dat je hier ook op kan focussen. Als jij er weer voor zorgt dat jij de meest ‘fotogenieke’ gerechten hebt, kan je dus ook effectief een concurrentievoordeel creëren. Foto’s worden gepost op sociale media, vrienden zien die foto’s.. En zo komt jouw zaak eigenlijk in de spotlights, en gaat bekendheid dus stijgen. Geen slecht idee dus om ervoor te zorgen dat er van jouw gerechten foto’s worden getrokken! Geen paniek, wij lijsten hier de drie belangrijkste componenten op die dit gegeven zullen bevorderen.
Het belangrijkste is eigenlijk dat je de gasten een reden geeft om een foto te trekken. Uiteraard is dit niet bij iedereen de gewoonte. Doe iets speciaal met de look van jouw gerecht, en zo kan je een ‘wauw’ reactie opwekken. Een leuke accessoire kan deze motor doen draaien. Wat heb ik hier in gedachten? Wel.. Iets creatief dat bij het gerechtje past bijvoorbeeld. Waarom zou op een Mexicaans gerecht geen sombrero thuishoren? Hierbij moet je er natuurlijk wel op letten dat het duidelijk niet eetbaar is… Wat je voor de rest nog kan gebruiken als accessoires zijn bijvoorbeeld glazen en servetten met originele ‘one-liners’ op. Een mop van de week bijvoorbeeld? Accessoires kan je op je personeel uiteraard ook plakken. Bepaalde thema outfits kunnen bijvoorbeeld al magie verrichten!
Het belangrijkste aspect van het hele restaurantgebeuren is (en blijft) uiteraard het eten zelf. Waarvan
trekken mensen nu uiteindelijk de meeste foto’s? Van het gerechtje natuurlijk. En niet elk gerecht is van nature even fotogeniek. Een klassieke pasta geserveerd op een wit bord gaat waarschijnlijk niet op papier komen. Serveer je deze in een donker en diep bord met eventueel op de rand tinten van de Italiaanse vlag, ligt de kans al een stuk hoger. Hetzelfde geldt voor burgers, op een plankje ziet het er al meteen een stuk origineler (en fotogenieker) uit. En frieten in een frietzakje, in een houdertje op tafel.. Prachtig toch?
Het kan zijn dat je het mooist gepresenteerde eten op het meest unieke bordje met daarbij de leukste accessoire serveert.. Als je belichting niet juist zit gaat de foto niet van de beste kwaliteit zijn, en gaat deze de sociale media dus ook niet op. Wat kan je nu het beste doen? Natuurlijke belichting zorgt voor foto’s van de hoogste kwaliteit. Je moet je tafels eigenlijk zo zetten, dat ze tijdens de dag door allemaal voldoende natuurlijke belichting krijgen. Hiertegenover moet je ‘s avonds dan zien dat er op elke tafel een dimmend lichtje schijnt. Enkel het gebruik van kaarslicht kan ervoor zorgen dat bepaalde delen van de tafel minder ‘gezellig’ licht krijgen, en dus minder fotovriendelijk zijn.
Kortom.. Zorg ervoor dat je gasten een ervaring beleven in je zaak. Zo is er in Londen een steakhouse die de vraag ‘hoe moet hij gebakken zijn’ niet stelt.. Ze brengen gewoonweg een vuurtje en een pannetje naar je toe, en zo kan je zelf je steak bakken. Dit is natuurlijk heel leuk, en wekt dat kleine fotograafje in ons op. Wees creatief, lever een unieke service, en de smartphones zullen gegarandeerd boven komen!