Glutenvrij eten: wat houdt dat in?

We horen het steeds meer en meer: glutenvrij eten? Veel mensen zijn niet op de hoogte wat hier juist de oorzaak van is, wat de gevolgen zijn en wat dit juist inhoudt. Anderzijds zijn er ook genoeg restauranthouders die met hetzelfde probleem kampen. Via dit artikel willen we jullie graag even schetsen wat glutenvrij eten juist betekent.
Glutenvrij eten
Wie gluten-intolerant is, moet een glutenvrij dieet volgen. Gluten zijn een eiwit dat van nature voorkomt in tarwe (spelt en khorasan tarwe), rogge en gerst (gort). Gluten zitten ook in producten die van deze granen zijn gemaakt. Daarom moeten deze granen vermeden worden.

 

De van nature glutenvrije (onbewerkte) voedingsmiddelen zoals aardappelen, rijst, peulvruchten, maïs, quinoa, gierst, boekweit, soja, groenten, fruit, vlees, gevogelte, vis, schaal- en schelpdieren, ei, melkproducten, kaas, olie, roomboter, etc.. zijn wél geschikt om te gebruiken.

Glutenintollerantie of gevoelig aan gluten?

De meest ernstige vorm van glutenintollerantie is zeker en vast coeliakie. Dit is een ernstige aandoening waarbij er een autoimmuunreactie plaatsvindt. Door deze reactie ontsteekt het darmslijmvlies, wat op zijn beurt zorgt voor maag- en darmklachten. Andere symptomen zijn oa. een enorme moeheid, hoofdpijn tot zelfs depressieve gevoelens.  Deze ontsteking zorgt er ook voor dat belangrijke voedingsstoffen niet langer optimaal kunnen worden opgenomen tijdens de spijsvertering. Omdat deze klachten zeer breed gaan en vaak vrij vaag zijn, duurt het vaak lang voordat een vaststelling van coeliakie gedaan wordt.

Naast de intolerantie, hebben we uiteraard ook de sensitiviteit tegenover gluten. Lang werd er gedacht dat dit iets was dat “tussen de oren” zat, maar onderzoeken zijn er verschillende onderzoeken geweest die aantonen dat er wel degelijk een lekkende darm ontstaat bij het eten van glutenproducten, wat op zijn beurt weer zorgt voor een ontsteking.

Hoe weet je of je glutenintollerant bent?

Een arts kan dit voor jou checken. Een coeliakie is op te sporen, een sensitiviteit een stuk moeilijker. Gelukkig kan je voor jezelf ook altijd een soort van test of experiment doen. Stop zo’n twee maanden met het eten van glutenhoudende producten en kijk of er bepaalde klachten verdwijnen. Introduceer dan terug gluten in je dieet en bekijk of je dan terugkerende klachten hebt.
Luisteren naar je lichaam en je voeding daarop afstemmen blijft een cruciaal gegeven.

Glutenvrij eten wat houdt dat inPer ongeluk gluten gegeten?

Als je een keer per ongeluk gluten eet, dan kan een reactie optreden. Deze reactie varieert van persoon tot persoon. Sommigen kunnen dagenlang last hebben van bijvoorbeeld buikpijn. Anderen hebben helemaal geen last. Ook als er geen directe reactie optreedt blijft het alsnog raadzaam om uw glutenvrij dieet zo snel mogelijk weer nauwgezet te volgen. Het afweersysteem wordt dan niet verder geïrriteerd en eventuele beschadigingen van de darmwand worden voorkomen. Wanneer klachten blijven bestaan raadpleeg je uiteraard een arts.

Glutenvrij op restaurant?

Omdat een glutenvrij dieet best specifieke voorwaarden heeft, is het niet altijd even makkelijk om een bewuste keuze te maken. Ook voor de restauranthouders en de kok is een volledige glutenvrije maaltijd bereiden niet altijd een voor de hand liggend gegeven.

Wij raden aan om tijdens de reservatie meteen mee te geven hoeveel personen van jullie gezelschap glutenvrij willen eten. Op die manier is de kok op voorhand verwittigd en ontloop jij de extra kost die sommige restaurants durven aanrekenen om een gerecht speciaal voor jou aan te passen.

Comments

Add a comment

mood_bad
  • No comments yet.
  • chat
    Add a comment
    keyboard_arrow_up