Glutenvrij eten: wat houdt dat in?

We horen het steeds meer en meer: glutenvrij eten? Veel mensen zijn niet op de hoogte wat hier juist de oorzaak van is, wat de gevolgen zijn en wat dit juist inhoudt. Anderzijds zijn er ook genoeg restauranthouders die met hetzelfde probleem kampen. Via dit artikel willen we jullie graag even schetsen wat glutenvrij eten juist betekent.
Glutenvrij eten
Wie gluten-intolerant is, moet een glutenvrij dieet volgen. Gluten zijn een eiwit dat van nature voorkomt in tarwe (spelt en khorasan tarwe), rogge en gerst (gort). Gluten zitten ook in producten die van deze granen zijn gemaakt. Daarom moeten deze granen vermeden worden.

 

De van nature glutenvrije (onbewerkte) voedingsmiddelen zoals aardappelen, rijst, peulvruchten, maïs, quinoa, gierst, boekweit, soja, groenten, fruit, vlees, gevogelte, vis, schaal- en schelpdieren, ei, melkproducten, kaas, olie, roomboter, etc.. zijn wél geschikt om te gebruiken.

Glutenintollerantie of gevoelig aan gluten?

De meest ernstige vorm van glutenintollerantie is zeker en vast coeliakie. Dit is een ernstige aandoening waarbij er een autoimmuunreactie plaatsvindt. Door deze reactie ontsteekt het darmslijmvlies, wat op zijn beurt zorgt voor maag- en darmklachten. Andere symptomen zijn oa. een enorme moeheid, hoofdpijn tot zelfs depressieve gevoelens.  Deze ontsteking zorgt er ook voor dat belangrijke voedingsstoffen niet langer optimaal kunnen worden opgenomen tijdens de spijsvertering. Omdat deze klachten zeer breed gaan en vaak vrij vaag zijn, duurt het vaak lang voordat een vaststelling van coeliakie gedaan wordt.

Naast de intolerantie, hebben we uiteraard ook de sensitiviteit tegenover gluten. Lang werd er gedacht dat dit iets was dat “tussen de oren” zat, maar onderzoeken zijn er verschillende onderzoeken geweest die aantonen dat er wel degelijk een lekkende darm ontstaat bij het eten van glutenproducten, wat op zijn beurt weer zorgt voor een ontsteking.

Hoe weet je of je glutenintollerant bent?

Een arts kan dit voor jou checken. Een coeliakie is op te sporen, een sensitiviteit een stuk moeilijker. Gelukkig kan je voor jezelf ook altijd een soort van test of experiment doen. Stop zo’n twee maanden met het eten van glutenhoudende producten en kijk of er bepaalde klachten verdwijnen. Introduceer dan terug gluten in je dieet en bekijk of je dan terugkerende klachten hebt.
Luisteren naar je lichaam en je voeding daarop afstemmen blijft een cruciaal gegeven.

Glutenvrij eten wat houdt dat inPer ongeluk gluten gegeten?

Als je een keer per ongeluk gluten eet, dan kan een reactie optreden. Deze reactie varieert van persoon tot persoon. Sommigen kunnen dagenlang last hebben van bijvoorbeeld buikpijn. Anderen hebben helemaal geen last. Ook als er geen directe reactie optreedt blijft het alsnog raadzaam om uw glutenvrij dieet zo snel mogelijk weer nauwgezet te volgen. Het afweersysteem wordt dan niet verder geïrriteerd en eventuele beschadigingen van de darmwand worden voorkomen. Wanneer klachten blijven bestaan raadpleeg je uiteraard een arts.

Glutenvrij op restaurant?

Omdat een glutenvrij dieet best specifieke voorwaarden heeft, is het niet altijd even makkelijk om een bewuste keuze te maken. Ook voor de restauranthouders en de kok is een volledige glutenvrije maaltijd bereiden niet altijd een voor de hand liggend gegeven.

Wij raden aan om tijdens de reservatie meteen mee te geven hoeveel personen van jullie gezelschap glutenvrij willen eten. Op die manier is de kok op voorhand verwittigd en ontloop jij de extra kost die sommige restaurants durven aanrekenen om een gerecht speciaal voor jou aan te passen.

Comments

  • Boscoico
    October 15, 2020 at 11:00 am

    Faver with regards to Tumblr

    components of health

    As a lively well-written, R helps make time in her lifetime to stay fit. this gives you walking, exercising, and dealing out, Among other considerations. especially during your sweetheart’s exercise sessions, Emily Faver attempts to do something to incorporate every single five regarding health right into lady’s techniques. so that you can unequivocally [url=https://www.youtube.com/user/LatamDate]latamdate.com reviews[/url] work with, you’ll address all of these details.

    1. Cardiorespiratory stamina: doing this component of well-being portrays your ultimate heart and lungs capability to succeed at the time of profound exercising additional than continued intervals. techniques that do elevate your heart rate so that you within 120 and after that 150 is better than per minute ensure now there to get time 20 longer or cultivate durability cardiorespirary. this will put aerobics sessions, skating, jogging baby, maybe operating gadget i. e,for elliptical machines.

    2. body fitness level: much like cardiorespiratory staying power, carved fitness values human body capability for you to have to generate muscle tissues to suit regular times. where exercising, moving your way up steps, because,since rowing a boat, any severe muscular tissues contract repeatedly. When yourself are able to do such continual work for stretches via 20 when you need to 30 a short time with fatigue, you get executed deliciously carved fitness.

    3. buff power: A measure of good tone muscles capability at press, tow, so pick up toys, physical intensity was made through the use of resistance training exercises instance weights lifting.

    4. flexibility: the item calculates physique freedom almost important joints. muscular tissues, structures, together with tendons every one of give rise to this oft forgotten about element of health. attempting to keep convenience ends accidents on top of that minimizes the pain associated with tightened muscle tissues. you will get adaptability as a stretches occasions along with yoga exercises.

    5. system make up: A measure of lean body mass (musculature, flesh, in addition,yet water) and body fat, in good shape core make up improvement caused from exercise and dieting. proper body make up for women is all about 20 on to 25 amount extra weight, all the while proper article for guys may be between 10 but 20 nought per cent.

Add a comment